Dawno temu, gdy ziemie pogańskich Prusów porastały dzikie
nie przebyte puszcze, na podbitych ziemiach Pomezanów, komtur krzyżacki
Dzierzgonia, w miejscu grodu zakłada osadę rybacką, zwaną - "Ylow", która później przekształciła się w miasto,
dzisiaj zwane jako Iława. Na zachód od zakonnego miasta, w dzikim borze pełnym
zwierzyny, za Czerwoną Karczmą, kopano
specjale wilcze doły, miejsce to później zwano ''Wolfkaulen''.
Wykopywano niezbyt głębokie doły owalne, o średnicy 4 - 5 metrów, pośrodku umieszczano przynętę. Występuje tam jeszcze kilka takich wilczych dołów. W całej Europie takie historyczne pułapki na zwierzynę uznane są za dziedzictwo kulturowe i obejmuje się je ochroną prawną.
Zamieściłem zdjęcie wykonane przez regionalistę Tomasza Sowińskiego z naszej wyprawy do Tardzkich Lasów. Jest to jedno z wielu takich zachowanych miejsc na terenie dawnych Prus Wschodnich.
Po obejrzeniu wilczych dołów, ulicą Leśną skierowaliśmy się nad jezioro Silm. Tam koło grodziska Pomezanów "Kesselberg" znajduje się siedziba tym razem
"Wilków Morskich":
Badawczo - Szkoleniowy
Ośrodek Manewrowania Statkami.
Po otrzymaniu zgody,
mogliśmy poznać ośrodek. Byliśmy
pod wielkim wrażeniem tego co zobaczyliśmy. Było to jedno z zaplanowanych
miejsc do zwiedzenia w naszej wyprawie krajoznawczej po Mazurach, Powiślu oraz
Pomorzu Gdańskim. Było nas troje: kierowca i właściciel auta Darek, Elvi i ja - Zenek.
Ośrodek pod Iławą jest jednym z niewielu takich w świecie, przekazujących wiedzę
z wykorzystaniem miniatur prawdziwych jednostek. Od 1980 roku przeszkolono tu
ok. 3500 kapitanów i 40 pilotów z 28 krajów. Podobne istnieją w Port Revel k.
Grenoble we Francji, w Warsash k. Southamplon w Anglii, w Port Ash w Australii
oraz w stanie Massachusetts w USA, w dawnym ośrodku US Navy. Kapitanowie z całego świata uczą się przeprowadzać statki przez śluzy, kanały i
wpływać do portów. W tym celu stworzono na jeziorze makiety portów o różnych
głębokościach, śluzy, doki, tory krzywoliniowe, kanał, rzekę z regulowaną
prędkością prądu, płytkowodzia, przejście pod mostem, kotwicowisko i wiele
innych obiektów symulujących prawdziwą rzeczywistość.
Nad jeziorem Silm, zauważyć można pływające niewielkie
statki o niezwykłych nazwach: "Cherry Lady", "Dorchester
Lady", "Blue Lady". Mają swe odpowiedniki w rzeczywistości; są
wiernymi kopiami dużych jednostek, wykonanymi w znacznym zmniejszeniu (m.in. w
skali 1:24). Moce silników (elektrycznych) też dopasowano do modeli. Warunki
manewrów na jeziorze muszą bowiem jak najmniej różnić się od tych, z jakimi kapitanowie
będą mieli do czynienia w rzeczywistości.
Kapitanowie z całego świata uczą się w Iławie przeprowadzać
tankowce przez śluzy, wpływać do portów, np. Rotterdamu, Amsterdamu i innych. W
tym celu stworzono na jeziorze specjalne prądy wodne, utrudniające manewrowanie
- podobnie jak przeszkadzają prądy w oceanach.
Na liście wykładowców ośrodka w Iławie znajdują się m.in.
kapitanowie: Zdzisław Chuchla, Marian Dziendziel, Władysław Rymarz, Bogumił
Łączynski, Andrzej Królikowski; byli dowódcy transatlantyków pasażerskich:
Hieronim Majek i Krzysztof Meissner; znani kapitanowie promów: Jerzy Ananiew,
Tadeusz Semsch i Mariusz Schweps; znakomici piloci portowi: Jacek Marzec i
Jerzy Kaczmarek oraz wielu innych znakomitych nawigatorów.
Zakres szkoleń jest bardzo urozmaicony i dopasowany do
życzeń armatorów. Kapitanowie z całego świata doskonalą się więc na polskim
jeziorze we współpracy statków na morzu - np. podczas przeładowywania płynnych
paliw z jednego tankowca na drugi, ćwiczą się w manewrowaniu podczas silnych
wiatrów. Żeby program kursu dopasować do rzeczywistości, pracownicy iławskiego
ośrodka poznają i badają przebieg katastrof i kolizji morskich. Wyniki tych
analiz uwzględniają w układaniu programu kursów.
Mogliśmy zapoznać się z szkoleniowymi statkami, obserwować manewry kapitanów wpływających do np. "kanału Panamskiego".
Po poznaniu ośrodka szkolenia Wilków Morskich, ruszyliśmy po kolejne przygody.
Czeka nas ogromny Szymbarski Zamek Biskupów Pomezańskich.
Ale o tym innym razem.
Cześć!
Ale o tym innym razem.
Cześć!
Tekst pisany kursywą pochodzi ze strony www.ilawashiphandling.com.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz